شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

وب سایت موبایل و کامپیوتر جهت افزایش دانش اطلاعات

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

گوگل ایستادگی در برابر سازندگان اندروید را دشوارتر می کند

هنگامی که نوآوری ژست در Android 10 صحبت می شود ، طبق یک سند تازه فاش شده ، راه Google یا بزرگراه برای تولید کنندگان دستگاه است.


مطابق نسخه جدید موافقتنامه خدمات Google Mobile (GMS) که توسط 9to5Google جاسوسی شده است ، نصب شده ها باید سیستم ناوبری ژست خود را پنهان كنند.



این سند فاش می کند که دستگاه هایی که از GMS استفاده می کنند ، باید حرکات جدید اندروید 10 را از این جعبه فریب دهند. براساس این گزارش ، سیستم ژست سفارشی سازنده نمی تواند در هنگام تنظیم دستگاه قابل انتخاب باشد و باید در فهرست تنظیمات دفن شود.


این می تواند مانند سامسونگ و OnePlus تأثیر بگذارد ، که در ناوبری کامل در تلفن های هوشمند اخیر خود ، چاقوهای خود را گرفته اند.


اگرچه نصب اندروید 10 هنوز هم در دسترس خواهند بود ، در صورت عدم نصب OEM ها از این قوانین ، دسترسی به آنها دشوارتر خواهد بود. Google به تولید کنندگان می گوید که گزینه ها باید در منوهای تنظیمات "پیشرفته یا مشابه" دفن شوند.


مرتبط: تلفن شما چه زمانی Android 10 را دریافت می کند؟


در جای دیگر ، همین اسناد همچنین برنامه های اصلی را که تولید کنندگان باید در تلفن های Android 10 خود نصب کنند ، در صورت عدم دسترسی به GMS ، نشان می دهد.


در حالی که بسیاری از این موارد همیشه بخشی از معامله بوده اند ، این لیست همراه با اولویت های Google ، راه اندازی و لغو برنامه های homegrown ، جریان پیدا کرده است.


در اینجا لیست برنامه های اصلی Android 10 آمده است: Google Play Store ، جستجوی Google ، مرورگر Chrome ، Google Drive ، Gmail ، Google Duo ، Maps ، Google Play Music ، Google Photos ، Google Play Movies و YouTube.

عملکرد بهتر کارت‌های گرافیکی AMD نسبت به مدل‌های مشابه شرکت انویدیا

این سند دارای یک یادداشت است که توضیح می دهد Google Music Music به زودی توسط YouTube Music به عنوان یک برنامه اصلی جایگزین خواهد شد. همچنین توضیح می دهد که تولید کنندگان "باید برنامه Android Auto را به عنوان یک برنامه خدمات هسته بدون امتیاز در سیستم سیستم از قبل بارگذاری کنید."


متأسفانه به دلیل مجبور بودن در خارج از اکوسیستم GMS ، محدوده Huawei Mate 30 به این برنامه ها دسترسی ندارد.

منبع: trustedreviews

عملکرد بهتر کارت‌های گرافیکی AMD نسبت به مدل‌های مشابه شرکت انویدیا

شرکت AMD در سال‌های اخیر در حوزه طراحی و ساخت کارت‌های گرافیکی پیشرفت چشمگیری کرده و توانسته است خود را به عنوان یکی از مدعیان این صنعت معرفی کند. ای‌ام‌دی با طراحی کارت گرافیک Ryzen توانست با قدرت از شرکت انویدیا برای اولین بار در طول ۵ سال گذشته سبقت بگیرد.

اینترنت اشیا چیست و چه جایگاهی در آینده کسب‌و‌کارها دارد؟


یکی از وب‌سایت‌های تخصصی فناوری در چین مدعی شد پردازنده Ryzen 5 3500X با توانایی‌های خاص خود به خوبی قادر به رقابت با کارت‌های گرافیک شرکت انویدیا است و حتی آن‌ها را پشت سر می‌گذارد. به دلیل قدرت بالای پردازنده گرافیکی جدید شرکت ای‌ام‌دی برای کسب بهترین نتیجه عملکردی در رایانه، باید سایر قطعات سخت‌افزاری را هماهنگ و در حد آن انتخاب کرد. به عنوان مثال حداقل رم لازم برای هماهنگی با این پردازنده گرافیکی ۱۶ گیگابایت است.

سبقت کارت‌های گرافیکی AMD از دستگاه‌های مشابه شرکت انویدیا

قدرت‌نمایی ای‌ام‌دی با تولید پردازنده گرافیکی Ryzen 5 3500X

رایانه مجهز به پردازنده Ryzen 5 3500X به راحتی قادر به پشتیبانی و پخش تصاویری با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل است. متوسط سرعت نمایش تصاویر با این پردازنده ۶۵ فریم در ثانیه اعلام شده است. با چنین توانایی مطمئنا کاربر می‌تواند شرایط نصب و اجرای هرگونه بازی با هر کیفیتی را در رایانه فراهم کند.

سرعت متوسط نمایش تصویر در دستگاه‌های مجهز به کارت گرافیک Ryzen 5 3500X ای‌ام‌دی هم‌اکنون از تمامی پردازنده‌های گرافیکی موجود در جهان بیشتر است و هیچ‌ بازی رایانه‌ای وجود ندارد که برای اجرا نیاز به کارت گرافیکی قوی‌تر از Ryzen 5 3500X داشته باشد. حداکثر سرعت مورد نیاز در بازی رایانه‌ای Tomb Raider در حدود ۷۷ فریم در ثانیه و در PUBG برابر ۸۰ فریم بر ثانیه است.

سبقت کارت‌های گرافیکی AMD از دستگاه‌های مشابه شرکت انویدیا

پردازنده گرافیکی Ryzen 5 3500X هم‌اکنون در جدول پنچمارک نمره‌ای برابر با پردازنده Core i5 9400F شرکت اینتل دارد و با اینکه مدت کوتاهی از عرضه آن می‌گذرد به صورت در میان کاربران محبوب شده است و شرکت‌های بسیاری خواستار به کارگیری آن در دستگاه‌های خود شدند.

انتهای پیام/

پردازنده گرافیکی Ryzen 5 3500X با قدرت رقیبان خود را پشت سر می‌گذارد

منبع: yjc

اینترنت اشیا چیست و چه جایگاهی در آینده کسب‌و‌کارها دارد؟

امروزه گوگل طیفی گسترده از مفاهیم را گردآوری می‌کند؛ از جست‌وجو برای تشخیص یک بیماری‌ گرفته تا دریافت اطلاعات درباره‌ی اینکه چگونه می‌توانیم عشق واقعی را پیدا کنیم. کاملا طبیعی است که تا چند وقت دیگر گوگل را باز کنیم و آخرین قیمت اینترنت اشیا (Internet of things) را در آن جست‌وجو کنیم. کاربران اینترنت با جست‌وجوی این اصطلاح در موتورهای جست‌وجو آن را به‌شدت داغ کرده‌اند. اما اینترنت اشیا چیست و در زندگی واقعی چه جایگاهی دارد؟ همراه ما باشید، می‌خواهیم اطلاعات جالبی درباره‌ی اینترنت اشیا در اختیارتان بگذاریم.

اینترنت اشیا که با نام اختصاری IoT شناخته می‌شود، موضوع تازه‌ای نیست: شرکت‌های فناوری و دانشمندان این حوزه دهه‌هاست که درباره‌ی آن بحث می‌کنند؛ جالب است بدانید که از نخستین توسترِ متصل به اینترنت در همایشی در سال ۱۹۸۹ رونمایی شده است. IoT اساسا چیز ساده‌ای است: ‌متصل‌کردن اشیا از طریق اینترنت و فراهم‌‌آوردنِ این امکان که با انسان‌ها، با اپلیکیشن‌ها و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. نمونه‌ی ساده و مشهور برای IoT، یخچال‌های هوشمند است. تصور کنید که یخچال می‌توانست با دوربین داخلی‌اش، محتویات یخچال را ببیند و به شما پیام دهد و بگوید که شیر تمام شده یا تاریخ مصرف آن گذشته است.

اینترنت اشیا چیست و چرا اهمیت دارد؟

اینترنت اشیا - اینترنت اشیا چیست

رایج‌ترین نمونه برای IoT در بریتانیا، سیستم گرمایش خانگی و مصرف بهینه‌ی انرژی است؛ چرا که دولت می‌کوشد تا شرکت‌های انرژی را به‌سوی هوشمندسازی پیش ببرد. این سیستم‌ها، به شما اجازه می‌دهند سیستم گرمایشی را از راه دور روشن کنید؛ در روزهای آفتابی دما را کاهش دهید یا حتی وقتی کسی در خانه نیست، آن را خاموش کنید. برخی از سیستم‌های جدید‌تر، از دوربین‌های مجهز به حسگر حرکتی استفاده می‌کنند؛ این سیستم‌ها بررسی می‌کنند که آیا تلفن هوشمند شما (و در نتیجه خودتان) از خانه خارج شده است یا خیر.

IoT چیزی بیش از خانه‌های هوشمند است و می‌تواند به اندازه‌ی یک شهر هوشمند گسترش یابد. برای نمونه‌، چراغ‌های راهنمایی‌رانندگیِ متصل‌به‌هم را در نظر بگیرید که رفت‌وآمد خودروها را رصد می‌کنند؛ یا سطل‌های زباله‌ی هوشمندی که به‌وقت پرشدن، هشدار می‌دهند. همچنین، صنایع هوشمندی که با حسگر‌های متصل‌به‌هم، بر همه‌چیز نظارت می‌کنند؛ صنایعی که در آنها، همه‌ی قطعاتی که باید پشت سر هم نصب شوند تا بخش‌های گوناگون خط تولید و ایمنی پرسنل به‌طور پیوسته پایش می‌شوند.

دولت، شرکت‌های انرژی را تشویق می‌کند تا تجهیزات هوشمند را در اختیار مشتریان‌شان قرار دهند: همه‌ی این داده‌ها و سامانه‌های خودکار بسیار مقرون‌به‌صرفه‌اند و باعث کاهش مصرف انرژی می‌شوند. بسیاری از گستره‌های IoT، این مزایا را به‌خوبی نشان می‌دهند. البته، برخی از این ابزارهای هوشمند نقش صرفا رفاهی و سرگرم‌کننده دارند؛ شاید به همین دلیل است که ما بیشتر سیستم‌های گرمایش هوشمند می‌بینیم تا یخچال‌های هوشمند.

آیا اینترنت اشیا امنیت دارد؟

اینترنت اشیا - امنیت اینترنت اشیا

هر موضوع تازه‌ای نقاط ضعف خودش را دارد؛ امنیت و حریم خصوصی، در واقع، بزرگ‌ترین چالش‌های IoT هستند. همه‌ی این دستگاه‌ها و سیستم‌ها، اطلاعات شخصی بسیاری درباره‌ی افراد جمع‌آوری می‌کنند. این تجهیزات هوشمند دقیقا می‌دانند چه زمانی شما در خانه هستید و هنگامی که در خانه هستید، از کدام دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌کنید. همچنین این اطلاعات را با دیگر دستگاه‌ها به اشتراک می‌گذارند؛ همه‌ی این اطلاعات در پایگاه داده‌ی شرکت‌ها نگهداری می‌شوند و همواره قابل دسترسی هستند.

کارشناسان امنیت بر این باورند که در مراحل نخستین توسعه‌ی IoT، اقدامات کافی برای تأمین امنیت و صورت نگرفته است؛ آنها برای اثبات ادعای خود، یکی از هاست‌های این ابزارها را هک کردند؛ این مجموعه طیف وسیعی از سامانه‌ها را دربرمی‌گرفت: سامانه‌های پایش کودک، روشنایی خودکار و یخچال‌های هوشمند تا سامانه‌های گسترده‌ی شهری مانند چراغ‌های راهنمایی. اما جالب توجه آنکه هکر‌ها تاکنون توجه چندانی به IoT نشان نداده‌اند؛ احتمالا به این دلیل که افراد زیادی از اپلیکیشن‌های متصل‌به‌هم استفاده نمی‌کنند؛ در نتیجه، فعلا ارزش ندارد که برای هک‌کردن آنها دست به حمله‌ی سایبری بزنند. اما به‌ محض اینکه هک‌کردن خانه‌های هوشمند صرفه‌ی اقتصادی پیدا کند، مجرمان رایانه‌ای دست‌به‌کار خواهند شد.

درنتیجه، پاسخ کوتاه این است: بله، IoT نسبتا امن است: احتمالا دستگاه‌های هوشمند نمی‌توانند آسیب جدی به شما بزنند و این آسیب بیشتر از چیزی نیست که رایانه‌ی شخصی‌تان می‌تواند باعث شود؛ اما هیچ تضمینی وجود ندارد و تا زمانی که تمهیدات لازم اندیشیده نشود، IoT احتمالا هدف بعدی هکرها خواهد بود.

اینترنت اشیا چگونه روی تجارت و کار تأثیر می‌گذارد؟

اینترنت اشیا - تاثیر بر روی کشاورزی

این موضوع به کسب‌و‌کاری که در آن فعالیت می‌کنید، بستگی دارد: IoT بیشترین پیشرفت را برای تولید به‌همراه دارد؛ IoT ابزاری سودمند برای موقعیت‌یابی ماشین‌ها و افراد و سامان‌دهی آنها خواهد بود. کشاورزان نیز از حسگر‌های متصل‌به‌هم، برای پایشِ محصولات و دام‌ها بهره خواهند گرفت؛ به این ترتیب، تولید و بهره‌وری‌شان افزایش یافته و می‌توانند سلامت گله‌هاشان را با دقت بیشتری بررسی کنند.

نمونه‌ها بی‌شمار است؛ روشن است که ابزارهای متصل‌به‌هم، راه‌شان را به اغلب کسب‌وکارها خواهند گشود؛ درست مانند رایانه‌ها و اینترنت که به هر نقطه‌ای از جهان نفوذ کردند. IoT با ابزار و کارخانه‌ها، بسیاری از ها را به‌سوی خود فرا خواهد خواند؛ اما برای کارمندان یک اداره یا شرکت که پیوسته زیر ذره‌بین هستند، می‌تواند کابوسی وحشتناک باشد. تصور کنید که از کارت تردد شما برای موقعیت‌یابی شما در ساختمان شرکت یا محوطه‌ی آن استفاده شود؛ یا رئیس‌تان بتواند بفهمد که شما چه مدت‌زمانی را در آشپزخانه صرف درست‌کردن چای کرده‌اید.

با همه‌ی اینها، وقتی یک چای‌سازِ هوشمند می‌فهمد شما چه زمانی به چای نیاز دارید، می‌تواند واقعا لذت‌بخش باشد.

آیا اینترنت اشیا واقعی است؟

اینترنت اشیا - آیا اینترنت اشیا واقعی است؟

این پرسش احتمالا بهترین پرسشی است که در گوگل درباره‌ی IoT جست‌وجو شده است: آیا اینترنت اشیا واقعی است؟

پاسخ‌ به این پرسش تا حدی دشوار است. این‌روزها فناوری سرشار است از و بزرگ‌نمایی‌ها؛ در نتیجه، درباره‌ی اینکه آیا یک نوآوری واقعا موفقیت‌آمیز است یا خیر، در مراحل آغازین بسیار دشوار است.

اما کاربرد اینترنت اشیا چنان گسترده است که به یک پروژه یا محصول وابسته نیست. یخچال‌های هوشمند شاید در آینده وارد زندگی ما شوند یا شاید هم به‌خاطر سود اندکی که دارند، کنار گذاشته شوند؛ اما حسگر‌های متصل‌به‌هم و ابزارهای هوشمند قطعا هواداران زیادی خواهند داشت و پیوسته توسعه خواهند یافت.

تا یک دهه‌ی دیگر، همه‌ی اشیا می‌توانند از طریق اینترنت به هم متصل باشند؛ در نتیجه، اشیای هوشمند سراسر زندگی ما را فرامی‌گیرند و به‌تدریج، واژه‌ی «هوشمند» از ادبیات روزانه‌ی ما حذف می‌شود؛ برای نمونه، امروز به دستگاه‌هایی که میزان مصرف انرژی را با فناوری IoT اندازه‌ می‌گیرند، «کنتورهای هوشمند» می‌گوییم؛ اما به‌تدریج، این کنتورها چنان در همه‌جای جهان فراگیر می‌شوند که دیگر آنها را فقط «کنتور» می‌نامیم؛ درست همانند «تلفن‌‌های هوشمند» که به‌دلیل رواج گسترده‌شان، فقط «تلفن» خوانده می‌شوند.

مهم نیست که IoT کجاست و چه نامی بر آن می‌گذاریم؛ مهم این است که واقعیت دارد. اما روشن است که حتی گوگل هم پاسخ دقیقی برای آن ندارد.

در پی گسترش IoT، کسب‌وکارهای بسیاری می‌کوشند تا از اشیای متصل‌به‌هم و داده‌هایی که تولید می‌کنند، برای کسب‌وکارشان ارزش‌آفرینی کنند. پیش‌بینی شرکت پژوهشی گارتنر (Gartner) نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۰، بیش از نیمی از فرایندهای عمده‌ی جدید در کسب‌وکار در IoT مشارکت خواهند داشت.

اما اینکه کسب‌وکارها چگونه از این ابزارها بهره می‌گیرند، به بازار بستگی دارد. در ادامه‌ی این نوشتار، ۱۰ زمینه‌ای را که شرکت‌ها از IoT برای ارزش‌آفرینی در کسب‌وکارشان بهره می‌گیرند، شرح می‌دهیم.

۱. پایش مرکز داده، مدیریت و اتوماسیون

اینترنت اشیا - اتوماسیون

در پژوهش بازاری که مؤسسه‌ی پژوهشی ۴۵۱ به‌تازگی انجام داده است، بالاترین ابتکارها برای IoT عبارت بودند از پایش مرکز داده، مدیریت و اتوماسیون. این مفاهیم جدید نیستند؛ اما امکاناتی که محصولات IoT فراهم می‌کنند، به کسب‌وکارها کمک خواهند کرد تا حجم زیادِ داده‌ها را به‌خوبی مدیریت کنند. این داده‌ها در چند سال آینده رشد فزاینده‌ای خواهند داشت. حسگر‌های متصل‌به‌هم، این امکان را فراهم می‌کنند که مرکز داده‌های متعدد پایش شوند؛ همچنان‌که به متولیان فناوری اطلاعات نیز کمک می‌کنند تا وظایف اولیه‌ی خود، مانند فراهم‌کردن اینترنت را بهتر انجام دهند.

کریستین رناود (Christian Renaud) یکی از مدیران پژوهش در مؤسسه‌ی ۴۵۱ می‌گوید: «حجم داده‌ها با چنان سرعتی در حال رشد است که انسان دیگر نمی‌تواند آنها را ارزیابی کند؛ درنتیجه، لازم است فرایند‌های خودکاری برای این کار وجود داشته باشد.»

۲. مدیریت زنجیره‌ی تأمین و موجودی

اینترنت اشیا - کنترل موجودی

در پژوهش مؤسسه‌ی گارتنر، بیشترین مورد برای نوآوری در IoT، عبارت است از بهینه‌سازی عملیات از طریق مدیریت جریان کار، و مدیریت انبار. یک کسب‌وکار با بهره‌گیری از حسگر‌های متصل‌به‌هم می‌تواند فرایند حمل و تحویل کالاها را به‌شکلی دقیق‌تر، پایش و مدیریت کند.

۳. نظارت و بررسی‌های امنیتی

اینترنت اشیا - بررسی‌های امنیتی

زمانی که دستگاهی به شبکه‌ای وصل می‌شود، این ظرفیت را دارد که به ابزاری ارزشمند برای گردآوری داده‌ها و به گزینه‌ای برای مدیریت آسان‌تر تبدیل شود. برخی از افرادِ شرکت‌کننده در پژوهش ۴۵۱ بر این نکته تأکید کرده‌اند که از IoT در سیستم‌های امنیتی‌شان بهره خواهند گرفت.

رناود می‌گوید: «بیشتر آنها دوربین‌‌ها و سیستم‌های الکترونیکیِ مجهز به حسگر روی درب‌ها و مسیرهای تردد نصب کرده‌اند و آنها را در سامانه‌ی نظارتی‌شان به‌کار برده‌اند. در این سامانه‌ها می‌توان از تحلیل‌گرهای ویدئویی همراه با دوربین‌ها و دستگاه‌های شناسایی چهره بهره گرفت.»

۴. ارائه‌ی خدمات جدید و برندسازی

اینترنت اشیا - شخصی‌سازی کردن

یکی از رایج‌ترین کاربردهای IoT، طراحی ویژگی‌های شخصی‌سازی‌شده و زمینه‌هایی مانند هوشمند است. در پژوهش گارتنر، ۶۲ درصد از صاحبان کسب‌وکار، عنوان کردند که قصد دارند از این فناوری برای «ارائه‌ی جدید به مشتریان بهره بگیرند؛ خدماتی که به‌طور مستقیم، درآمدزایی نمی‌کنند؛ اما با بهبود ویژگی‌های محصولات، در بلندمدت به کمک خواهند کرد.»

ارائه وای فای رایگان در بعضی از اتوبوس های شهر ابوظبی


۵. مدیریت از راه دور دستگاه‌ها

اینترنت اشیا - مدیریت از راه دور دستگاه‌ها

پایش از‌ راه‌ دورِ دستگاه‌ها نیز مورد دیگری است که ۳۸/۸ درصد از افرادِ شرکت‌کننده‌ در پژوهش ۴۵۱ به آن اشاره کرده‌اند. هجوم داده‌ها و ابزارهای جدید باعث می‌شود چالش‌های تازه‌ای برای مدیریت از راه دورِ دستگاه‌ها ایجاد شود؛ اما به‌کمک آن می‌توان با دسترسی به جزئیات بیشتر، از فرایند بهره‌برداری و نگهداری دستگاه‌ها آگاه شد.

۶. مدیریت ساختمان‌ و تجهیزات

اینترنت اشیا - مدیریت ساختمان

این زمینه هم در هر دو پژوهش ۴۵۱ و گارتنر عنوان شده است. بسیاری از ساختمان‌های تجاری به شکل فاجعه‌آمیزی انرژی را هدر می‌دهند؛ اما به لطف IoT، می‌توان از حسگرها و الگوریتم‌هایی برای خاموش‌کردنِ خودکار چراغ‌ها و دستگاه‌ها و کاهش دما، هنگامی که دفاتر کار، اتاق‌های کنفرانس یا بخش‌هایی از ساختمان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، بهره گرفت. همچنین می‌توان این حسگرها را با توجه به تقویم کاری شرکت تنظیم کرد و برای نمونه، اتاق‌های کنفرانس را چند دقیقه پیش از آغاز جلسه گرم کرد. با بهره‌گیری از حسگر‌های هوشمند، کسب‌وکارها می‌توانند هزینه‌های مصرف انرژی‌شان را به میزان چشمگیری کاهش دهند.

۷. مدیریت دارایی‌ها

مدیریت دارایی‌ها نیز چند سناریو پیشِ روی خود می‌بیند؛ اما احتمال بهره‌برداری از فرایند نگهداریِ پیشگویانه بیشتر است. در پژوهش گارتنر، ۶۷ درصد از صاحبان کسب‌وکار، «مدیریت داریی از جمله نگهداریِ پیشگویانه از تجهیزات» را در فهرست‌شان عنوان کرده‌اند. نگهداریِ پیشگویانه به کارخانه‌ها و انبارها که معمولا تجهیزات گران‌قیمتی دارند، کمک بسیاری می‌کند. این شرکت‌ها با پایش و تحلیل داده‌های کاربران می‌توانند پیش‌بینی کنند که چه زمانی ممکن است اتفاق نامطلوبی برای یک دستگاه بیفتد؛ در نتیجه، پیش از اینکه این مشکل باعث اختلال یا تأخیر در فرایند تولید شود، جلوی آن را خواهند گرفت.

۸. مدیریت ناوگان

اینترنت اشیا - مدیریت ناوگان

به‌کمک IoT، شرکت‌های حمل‌ونقل می‌توانند سفر وسایل نقلیه و رفتار راننده‌ها را بهتر رصد کنند. در این زمینه، رواج تلفن‌های هوشمند در میان راننده‌ها، این کاربردهای IoT را تسهیل کرده است.

رناود می‌گوید: «افراد زیادی از بسته‌های حسگر که مثلا در آیفون وجود دارد، استفاده می‌کنند؛ می‌توان از این حسگرها برای انجام برخی تحلیل‌ها بهره گرفت. برای نمونه، می‌توان ده‌هاهزار راننده‌ای را که از پورت‌های OBD2 همراه با دانگل استفاده می‌کنند، ردیابی نمود.»

۹. سلامتی

اینترنت اشیا - سلامتی

مچ‌بند‌های ثبت اطلاعات سلامتی، همواره امیدبخشِ برنامه‌های سلامتی بوده‌اند. امروز به‌‌لطف IoT می‌توان از داده‌های مشابه برای اطلاع‌رسانی به مراکز درمانی و شرکت‌های بیمه بهره گرفت. پایش بیماران در هر لحظه و متصل‌کردن آنها به دستگاه‌های پزشکی، بازار IoT را در حوزه‌ی پزشکی توسعه داده‌ است. برخی از شرکت‌های پژوهشی پیش‌بینی کرده‌اند که ارزش IoT در بحث سلامتی تا سال ۲۰۲۲ به ۴۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

۱۰. خرده‌فروشی

اینترنت اشیا - خرده‌فروشی

کاربرد IoT در ، می‌کوشد تا موفقیت را به تجارت فیزیکی منتقل کند. می‌توان از امواج رادیویی برای ارسال اطلاعات محصول به تلفن هوشمندِ متصدی فروش بهره گرفت. همچنین، می‌توان داده‌های محلی را هنگامی که مشتریان در اطراف فروشگاه هستند، برای آنها ارسال کرد. امروزه، فناوری‌هایی مانند RFID و بلوتوث با صرف انرژی پایین، اتصال محصولات را به شبکه آسان‌تر کرده‌اند و گزینه‌های بی‌شماری برای ، تبلیغات هوشمند و تسهیل فرایند خریدوفروش، پیش روی صاحبان کسب‌وکار قرار داده‌اند.

منبع: چطوور

ارائه وای فای رایگان در بعضی از اتوبوس های شهر ابوظبی

شهروندان ابوظبی از این پس می توانند از وای فای رایگان در برخی از اتوبوس های این شهر بهره مند شوند.

سازمان حمل و نقل عمومی شهر ابوظبی در همکاری با شرکت مخابراتی ارتباطات یکپارچه امارات یا به اختصار «دو» (du)، اینترنت رایگان را در اتوبوس های شهر ابوظبی راه اندازی کرده و هدف از این کار تشویق شهروندان به استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی عنوان شده است.

در فاز اول، 10 اتوبوس در مسیرهای پر رفت و آمد به تجهیزات وای فای مجهز شده اند و قرار است تا مارس 2020 (اسفند ماه 98) در تمامی 520 اتوبوس شهر، ایستگاه ها و همچنین ایستگاه های تهویه دار شهر ابوظبی اینترنت رایگان ارائه شود.

وای فای رایگان در اتوبوس های امارات

«Al Juaidi» از مدیران ارشد اداره حمل و نقل عمومی ابوظبی می گوید:

«می خواهیم کاری کنیم تا مردم از سیستم حمل و نقل عمومی بیشتر استفاده کنند. با این کار هم وضعیت اقتصادی بهبود می یابد و هم از آلودگی هوا کاسته می شود. همچنین می توانیم با توجه به میزان استفاده مسافرین از اینترنت، آمار کسانی که به طور مرتب از اتوبوس استفاده می کنند را بدست آوریم که در برنامه ریزی برای ارائه اینترنت در مسیرها و خدمات دهی بهتر به ما کمک می کند.»

برای فعال کردن وای فای رایگان مسافران باید شماره تماس و آدرس ایمیل خود را ارائه کرده و پسورد یکبار مصرف را وارد کنند. برای هر بار استفاده از اینترنت رایگان پروسه ثبت نام باید تکرار شود.

«Al Juaidi» می گوید ارائه اینترنت رایگان در اتوبوس ها یکی از روش های تشویق مردم به استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی بوده و قرار است با ساخت ایستگاه های تهویه دار در سراسر امارات، به کارگیری اتوبوس های کوچک برای هر چه بهتر متصل شدن مناطق مسکونی به یکدیگر و همچنین افزایش ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی، شهروندان بیش از پیش به سمت استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی سوق داده شوند.

منبع: digiato

جنجال اپ تغییر چهره Zao به دلیل نقض حریم شخصی کاربران

سازندگان اپ تغییر چهره «Zao» به دلیل نقض حریم شخصی میلیون ها کاربر زیر تیغ انتقادات قرار گرفته اند.

پیش از هر چیز ویدیوی جالب زیر را ببینید:هفته گذشته یک توسعه دهنده چینی به نام «Momo» از اپلیکیشن تغییر چهره خود به نام «Zao» رونمایی کرد. کاربر می تواند در این اپ چهره خود را با صورت اشخاص درون فیلم یا عکس جا به جا کند. این برنامه مدت کوتاهی پس از عرضه اش به جایگاه نخست اپ های سرگرمی در اپ استور رسید و هشتگ آن بیش از 8 میلیون بازدید در شبکه اجتماعی چینی Weibo گرفت. اما جنجالی که این اپ به پا کرد تمام دستاوردها را به حاشیه راند.

همانطور که می بینید کار Zao در تغییر چهره رضایت بخش است. این اپ به وسیله تکنولوژی «دیپ فیک» (Deepfake) چهره ها را در عکس ها و فیلم ها جا به جا می کند. حال جنجالی که در موردش صحبت کردیم چرا به وجود آمده؟

سایت بلومبرگ گزارش کرده در قوانین نسخه قبلی اپلیکیشن Zao بندی وجود داشته که به سازنده اجازه می داده تا عکس های کاربران را برای همیشه به مالکیت خود در بیاورد. این یعنی توسعه دهنده می توانسته آزادانه و بدون هیچ محدودیتی عکس های کاربران را بدون اجازه در اختیار شرکت های متفرقه قرار دهد.


این موضوع جنجال فراوانی به راه انداخت و کاربران عصبانی نظرات منفی را در اپ استور ثبت کردند. پس از این اتفاقات توسعه دهندگان اپلیکیشن Zao مجبور شدند بند استفاده آزادانه از عکس های کاربران را از اپ خود حذف کنند. آنها همچنین اعلام کردند که تمام عکس های قبلی کاربران را از سرورهای خود پاک کرده اند. این شرکت مجبور به انتشار بیانیه شد:

«نگرانی هایی که در مورد حریم شخصی کاربران ایجاد شده را درک می کنیم. بازخوردها را دریافت کرده ایم و در حال رفع مشکلات هستیم. البته این کار زمان خواهد برد.»

ژوئیه سال جاری میلادی اپلیکیشن دیگری به نام فیس اپ (faceapp) به دلیل وجود بندی مشابه در قوانین خود جنجال به پا کرد. در قوانین این اپ نیز توسعه دهنده می توانست عکس های کاربران را به طور آزادانه به شرکت های متفرقه بدهد. البته سازنده فیس اپ هرگونه فروش اطلاعات کاربران به شرکت های طرف سوم را تکذیب کرد و به کاربران امکان حذف اطلاعاتشان را داد.

استفاده از اپ های تغییر چهره سرگرم کننده و مفرح است ولی با توجه به گزارشات متعدد در مورد نقض حریم شخصی کاربران بهتر است قبل از استفاده از این برنامه ها با دقت قوانین هر کدام را مطالعه کنید.

منبع: next web

1